Drie generaties Mart

10 mei, 2017

Drie generaties Mart

Met trots draag ik de naam Mart. Dezelfde voornaam als die van mijn vader en mijn, jammer genoeg overleden, opa. We zijn drie generaties Mart van de Ven met niet alleen dezelfde voor- en achternaam, maar ook met dezelfde passie. Een passie voor schoenen.

Mijn opa begon in 1956 het bedrijf M. van de Ven Schoenen, mijn vader nam het in 1976 over en ik mag sinds 2009 hun mooie werk voortzetten. Ik ben nooit gepusht om dat te doen, eerder tegengehouden. Maar als kind groeide ik op in de schoenenwinkel en de liefde die toen ontstond is nooit meer verdwenen.

drie-generaties-mvandeven-schoenen

Cadeau
Op mijn twaalfde hielp ik al mee in de zaak. Toen ik veertien was mocht ik, doordat er iemand uitviel, voor het eerst naar een schoenenbeurs. En als cadeau voor mijn middelbareschooldiploma kreeg ik van mijn vader een uitnodiging om mee te gaan naar een andere beurs, in Milaan. Ik kon me geen mooier cadeau wensen.

Familiebedrijf
Ik ben trots op ons familiebedrijf. Gelukkig is de tijd voorbij dat er lacherig wordt gedaan over familiebedrijven. De crisis heeft bewezen hoe sterk en solide de meeste van dat soort bedrijven zijn. Onze gewaardeerde leverancier Van Bommel is daar een mooi voorbeeld van. Zij zijn al toe aan de negende generatie en zijn nog steeds vernieuwend en succesvol.

Belangrijk
Als ik mijn vader of mijn ooms en tantes spreek, dan voel ik hoe belangrijk de schoenenwinkel voor de familie Van de Ven was en nog steeds is. Ik hoor op die momenten ook verhalen waaruit blijkt dat het niet altijd makkelijk is geweest. Over een zaterdag waarop in totaal 11 gulden omzet werd behaald, bijvoorbeeld. Die verhalen over de geschiedenis motiveren mij enorm. Er is iets heel moois opgebouwd en dat wil ik voortzetten.



Cultuur
Ik vind dat wij ook in onze cultuur een echt familiebedrijf zijn. Het team waarmee we werken is dan misschien letterlijk gezien geen familie, maar het voelt wel zo. Ook voor de klanten. Eén werknemer werkt al 45 jaar bij ons. Een ander 30 jaar.

personeel-m-vd-ven-schoenen


Klantenkring
Op die manier zijn we wie we zijn: een warm bedrijf met vertrouwde gezichten en veel ruimte voor persoonlijk contact. Dat combineren we met jarenlange ervaring en een grote hoeveelheid kennis die we in al die tijd hebben opgebouwd. We hebben een klantenkring die daarbij past. Een deel daarvan hoort eigenlijk ook bij de familie, maar daarnaast zijn er ook steeds nieuwe mensen die onze twee winkels op Plein 44 in Nijmegen of die in Zeist weten te vinden.

Webshop
Ook als familiebedrijf moet je niet stil blijven staan. Zo kan een winkel vandaag de dag bijna niet meer zonder een goede webshop. We begonnen een paar jaar geleden met Het Schoenencafé, maar die naam paste niet bij ons en zorgde, door het woordje café, voor verwarring. In de zoektocht naar betere naam kwamen allerlei exotische ideeën langs. Maar we kregen nergens een warm gevoel bij.

Antwoord

Het antwoord was uiteindelijk even voor de hand liggend als mooi. Het bedrijf is de afgelopen zestig jaar geleid door drie generaties Mart met een passie voor schoenen. Dus is er geen enkele andere naam meer geschikt voor de webwinkel dan Marts Schoenen. Via deze site kunt u online schoenen kopen van de merken Panama Jack, Van Bommel, Pikolinos en Mephisto.

mvandeven-schoenen-nijmegen-interieur

Dochtertje
Stiekem denk ik natuurlijk al wel eens na over de vierde generatie. Zeven maanden geleden werd ik voor de eerste keer vader. Maar om ons dochtertje ook Mart te noemen ging ons toch een stap te ver.